Edullinen ruoka

Ruokakorin hinta painaa luonnollisesti monen mieltä etenkin ruoan hinnan nousun ja taloudellisesti epävarmojen aikojen myötä. Halpa ruoka ohjaa yhä useamman valintoja sen suhteen, missä ruokakaupassa asioidaan. Moni suomalainen vertailee tuotteiden hintoja ahkerasti hyllyjen välissä ja pyrkii minimoimaan kauppalaskun loppusummaa.

Siksi päätimme Arkadia Rahoituksella selvittää, mistä ruokakaupasta löytää halpaa ruokaa. Ruokakorivertailuun koottiin lähes kolmekymmentä tuttua arjen tuotetta, kuten leipää, maitotuotteita, kahvia, karkkia, juomia ja kuivatuotteita. Hinnat poimittiin marraskuun puolen välin tienoilla kuudesta Helsingin keskustan ruokakaupasta.

Halpaa ruokaa löytyy Lidlistä ja Prismasta

Ostoskorin loppusumma oli kaikkein edullisin Lidlissä. Seuraavaksi edullisin ruokakauppa oli Prisma ja S-market tuli kolmanneksi. K-Supermarket, K-Citymarket ja Alepa olivat tässä vertailussa selvästi kalliimpia.

Ruokakorien hinnat kaupoittain

Ruokakauppojen hintaerot

Käytännössä halvin ja kallein ruokakauppa erosivat toisistaan noin kymmenen euron verran yhden ostoskorin osalta. Vuositasolla ero kasvaa satojen eurojen suuruiseksi.

Ostoskoriin valittiin samoja, laajasti myynnissä olevia merkkituotteita ja joitakin tuttuja peruselintarvikkeita, jotka ovat mahdollisimman lähellä toisiaan esimerkiksi niiden laadun ja alkuperän osalta. Kaikki tuotteet olivat samankokoisia, jotta kauppojen väliset hinnat olisivat vertailukelpoisia.

Ruokakaupoissa ja muissakin myymälöissä suurempien pakkausten kilo- ja litrahinnat ovat edullisempia pienempiin pakkauksiin verrattuna. Toisin sanoen tuotteiden yksikköhinta laskee pakkauksen koon kasvaessa. Kauppojen näkökulmasta niin sanotut paljousalennukset laskevat yksikkökustannuksia ja kasvattavat myyntiä sekä pienentävät varastoja.

Ruokakaupoilla on Suomessa paljon markkinavaltaa

Suomen ruokakauppaa hallitsee käytännössä muutama suuri toimija. Se ilmenee myös tästä tutkimuksesta, sillä tarkastelussa on käytännössä vain kolmen suuren omistamia ruokakauppoja.

Suomen päivittäistavarakaupan kokonaismyynti oli vuonna 2024 noin 23,5 miljardia euroa. Tästä S-ryhmän osuus oli 48,8 prosenttia, K-ryhmän 33,7 prosenttia ja Lidlin 9,4 prosenttia. Loput jakautuvat esimerkiksi Tokmannin ja muutamien yksittäisten toimijoiden kesken.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että kolme ketjua hallitsee lähes koko ruokakauppaa, joista S-ryhmä on selvästi suurin. S-ryhmällä ja K-ryhmällä on yhdessä tuhansia myymälöitä hypermarketeista lähikauppoihin. Lidl täydentää kuvaa edullisena ja rajatumman valikoiman ketjuna.

halvin ruokakauppa 2025
S-ryhmän markkinaosuus on lähes puolet Suomen kaupan alan markkinasta. S-ryhmän kauppoja näkeekin Suomessa verrattain paljon.

Onko halpa ruoka halpaa Suomessa?

Markkinaosuuksien lisäksi myös kannattavuus kertoo kauppojen markkinavoimasta. Tutkijoiden mukaan suomalaiset ruokakauppaketjut ovat kansainvälisesti vertailtuna poikkeuksellisen kannattavia, ja esimerkiksi Keskoa on luonnehdittu jopa maailman kannattavimmaksi ruokakauppaketjuksi. S-ryhmä on sekin parantanut kannattavuuttaan selvästi viime vuosina.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston tekemän tutkimuksen mukaan kauppojen omat merkit tuovat ruokakaupoille suuremmat katteet niiden verrattain edullisista hinnoista huolimatta.

Ruokakaupoille on kuitenkin tärkeää pitää yllä mielikuvaa edullisena vaihtoehtona esimerkiksi kauppojen omien ruokakorivertailujen ja muun markkinoinnin avulla. Tämä ei ole mikään ihme, sillä elintarvikkeiden hintojen noustua ruoan hinta tärkeimpänä ostoskriteerinä on pysynyt vahvassa asemassa.

Kilpailun lisääminen ei automaattisesti madalla hintoja ainakaan lyhyellä aikavälillä

Kilpailun lisääntyessä yritykset joutuvat teoriassa tehostamaan toimintaansa ja hinnoittelemaan tuotteensa aggressiivisemmin, jotta asiakkaat valitsevat juuri heidän kauppansa. Kun markkinoilla on enemmän vaihtoehtoja, kuluttajilla on siis paremmat mahdollisuudet löytää edullisempia elintarvikkeita.

Vaikka markkinoille on tullut uusia toimijoita, kuten Tokmannin laajennus Spar-brändin kanssa, kaupan alaan erikoistuneen tutkija Mika Yrjölän mukaan kilpailun lisääntyminen ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita ruoan halpenemista. Periaatteessa kahden suuren toimijan hallitsema vähittäiskauppa voisi jopa tuottaa hyötyjä kuluttajille, sillä suuren mittakaavan tuotanto ja optimoitu logistiikka voisivat laskea kustannuksia ja sitä kautta hintoja. Toisaalta on epävarmaa, välittyvätkö mahdolliset säästöt asiakkaiden hyväksi.

Toisaalta hintojen ohella markkinan keskittyminen johtaa helposti myös siihen, että tuotevalikoimaa on saatavilla niukemmin.

Lainojen kohdalla kilpailutus hyödyttää kuluttajaa

Lainamarkkinoilla kilpailutus toimii kuluttajan eduksi huomattavasti suoraviivaisemmin kuin päivittäistavarakaupassa. Kun kuluttaja hakee usealta pankilta ja rahoitusyhtiöltä lainaa, ne joutuvat kilpailemaan asiakkaasta rahoituksen hinnoilla ja ehdoilla, mikä käytännössä lisää kuluttajan mahdollisuuksia saada edullisempi korko ja paremmat lainaehdot.

Arkadia Rahoituksen kautta voi kilpailuttaa yli 35 lainantarjoajaa parissa minuutissa. Hakemuksen tekeminen ei myöskään sitouta ottamaan lainaa, joten kuluttaja voi hyväksyä tai hylätä lainatarjouksen nähtyään tarjoukset usealta toimijalta.

Halpa ruoka löytyy suunnittelemalla

Ostoskorin hinnat kertovat, halpa ruoka on ainakin osittain riippuvainen kauppavalinnasta. Jos kodin lähellä on useampi ruokakauppa, hintavertailu kannattaa. Kaupan valinnassa tulee kuitenkin ottaa huomioon lisäksi:

  • Yleinen valikoima
  • Kaupan omat brändit
  • Kanta-asiakasedut ja bonukset
  • Tarjoukset ja kampanjat
  • Sijainti ja aukioloajat

Näiden yhdistelmä ratkaisee lopulta sen, mikä kauppa on sinulle edullisin ruokakauppa. Muista myös varoa kiinnittämästä liikaa huomiota vain yhteen näistä seikoista. Jos päätät asioida kaupassa yhden tarjouksen perusteella, lasku voi osoittautua lopulta yllättävän kalliiksi, sillä maksat muista tuotteista ylihintaa. Toisaalta yhteen kauppaan ei kannata matkustaa välttämättä 15 kilometrin lisämatkaa, sillä kauppalaskun hyödyn voi menettää matkaan käytetyn ajan ja polttoaineen muodossa.

Ruoka hinta
Suunnittelemalla ruokakaupassa käynnit kokonaisvaltaisesti voi säästää merkittävästi rahaa.

Miksi ruokakorivertailussa käytettiin samoja brändituotteita?

Ruokakorivertailuun valittiin vain sellaisia tunnettuja brändituotteita, joita oli saatavilla jokaisessa mukana olleessa ruokakaupassa. Näin varmistettiin, että ostoskorin sisältö on kaikissa liikkeissä täsmälleen sama: sama valmistaja, sama pakkauskoko ja sama tuote.

Tämä tekee asetelmasta mahdollisimman vertailukelpoisen. Kun jokaisessa korissa on esimerkiksi sama kahvi, sama juusto ja sama valmisruoka, hintojen erot eivät johdu tuotevalinnoista vaan siitä, mitä kukin kauppa veloittaa täsmälleen samasta paketista.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston tekemän tutkimuksen mukaan kauppojen omat merkit tuovat ruokakaupoille suuremmat katteet niiden verrattain edullisista hinnoista huolimatta.

Käytännössä vertailu näyttää, miten paljon tavallinen brändituotteista koostuva ostoskori maksaa normaalihinnoilla eri ketjuissa juuri sillä viikolla. Se ei siis kerro sitä, kuinka halvalla ruoan voisi saada, jos hyödyntäisi systemaattisesti tarjouksia, bonuskertymää ja kaupan omia edullisia merkkejä.

Vertailu ei myöskään huomioi sitä, että kuluttajan ostoskori voi olla erilainen eri ruokakaupoissa. Joku saattaisi ostaa Lidlistä esimerkiksi perustarvikkeet ja täydentää koriaan erikoistuotteilla K-Supermarketista.

Ruokakorivertailu samoja tuotteita hyödyntäen antaa kuitenkin hyödyllisen yleiskuvan ruokakauppojen hintatasosta.

Tuotteet ja niiden hinnat Arkadia Rahoituksen ostoskorivertailussa

Vertailussa etsittiin kuudesta kaupasta 28 elintarvikkeen hinnat. Hinnat kerättiin kaupoista marraskuun aikana. Muutamia vertailussa olevia tuotteita ei saanut Alepasta, eikä yhtä tuotetta Triplasta. Nämä tuotteet on merkitty tähdellä ja niiden hinnaksi on merkitty S-marketin hyllyiltä löytyvä hinta.

TuoteLidl graniittitaloS-market SokosK-Supermarket PostitaloPrisma TriplaAlepa verkkosaariK-citymarket Ruoholahti
Kurkku kotimainen0,871,221,051,051,401,05
Reilun kaupan banaani luomu0,380,420,420,400,470,40
Ruispalat saaristo 6kpl2,252,392,452,252,452,39
Coca-cola regular 6 pack5,295,395,755,295,595,65
Koff-lagerolut2,392,392,452,392,39*2,45
Saarioinen kinkkupizza1,491,651,751,491,591,59
Hoviruoka lihapiirakka1,651,791,991,651,991,85
Saarioinen maksalaatikko2,492,552,592,492,792,49
Oivariini normaalisuolainen4,294,554,554,294,554,29
Valio koskenlaskija voimakas3,293,493,493,293,893,39
Kabanossi original2,892,993,892,892,993,29
Hyvä suomalainen arkijuusto4,454,354,654,354,358,98
Risifrutti mansikka0,950,990,990,951,351,19
Ristorante salami3,693,753,993,694,153,99
Old el paso tortilla medium1,651,651,691,651,65*1,65
Dan sukker taloussokeri1,251,291,291,251,351,25
Myllyn paras tumma makaroni0,750,850,850,751,150,89
Keiju rypsiöljy5,455,455,895,455,455,75
Taffel sips poimu2,792,792,792,792,792,79
Serla talouspaperi valkoinen 8 rullaa5,495,595,755,597,495,75
Gold & green Härkäpapumurska4,894,994,894,894,99*4,89
Karl Fazer Maitosuklaa3,893,994,653,894,354,59
Jaffa leivoskeksi appelsiini2,953,754,152,954,153,65
Paulig juhlamokka suodatinkahvi9,359,559,699,359,899,45
Oatly iKaffe kaurajuoma1,992,092,091,992,291,99
Mehukatti Sekamehujuomatiiviste 1+34,995,095,094,995,554,99
Fairy original astianpesuaine4,955,996,255,99*5,99*5,49
Risella jasminriisi3,793,893,893,793,89*3,85

Näin vertailu tehtiin

Hintatiedot kerättiin marraskuun viikolla 46.

  • Lidl Graniittitalon ja S-market Sokoksen osalta tuotteiden hinnat tarkistettiin fyysisesti kauppojen hyllyiltä.
  • K-Supermarket Postitalon, Prisma Triplan, Alepa Verkkosaaren ja K-Citymarket Ruoholahden hinnat poimittiin kauppojen omilta verkkosivuilta samalta viikolta.
  • Ruokakorivertailussa otettiin huomioon sellaisia tuotteita, joita myydään lähtökohtaisesti jokaisessa kaupassa. Tällöin myös tuotteiden hintoja voidaan pitää vertailukelpoisina, sillä tuotteiden laadussa tai koossa ei ole eroavaisuuksia.

Voit saada lisätietoa tutkimuksesta lähettämällä sähköpostia osoitteeseen jere(at)draivi.com.