Arkadia Rahoitus » Talousblogi » Kuinka paljon sääennusteet takovat rahaa?
Kuinka paljon sääennusteet takovat rahaa?

25.8.2025 • 5 min

Suomalaiset ovat tunnetusti säähullua kansaa. Kahvipöytäkeskustelujen lyömätön kuningas löytyy hiljattain tapahtuneesta erikoisemmasta sääilmiöstä. Käyhän se järkeen, sillä sää vaikuttaa kaikkien ihmisten arkeen ja suunnitelmiin ajankohdasta riippumatta.
Mutta tiesitkö, että sääennusteet ovat myös bisnestä?
Suomessa kaksi toimijaa dominoi sääennusteita
Valtaosa suomalaisista etsii säätiedot joko Forecan tai Ilmatieteen laitoksen palvelun kautta. Monet yritykset käyttävät jompaa kumpaa edellä mainituista palveluista sivuillaan. IS supersää näyttää molempien palveluiden vaihtoehdot. Myös muita palveluita on olemassa, joskin niitä käytetään huomattavasti vähemmän.
Laajasti käyteyn ohjelmistopalvelu Ahrefsin tietojen perusteella kuukaudessa hakutermiä “sää” haetaan keskimäärin yli 1,4 miljoonaa kertaa. Siellä missä on kysyntää on tyypillisesti myös mahdollisuus tehdä bisnestä.

Foreca – yksityinen yritys ennustaa säätä ja tekee yli miljoonan euron tuloksen joka vuosi
Foreca on suomalainen, kansainvälisestikin toimiva sääpalveluyritys, joka tekee rahaa kahdella pääasiallisella tavalla: kuluttajapuolella mainoksilla ja yrityspuolella säädatan myynnillä. Karkeasti Foreca tekee reilu 5,4 miljoonan euron liikevaihdostaan puolet kuluttajapuolella ja puolet yritysmyynnillä. Tulosta se teki viime vuonna 1,1 miljoonaa euroa. Liikevaihto ei ole alittanut viittä miljoonaa ja liikevoitto yhtä miljoonaa euroa neljään vuoteen.
- Kuluttajille suunnatuissa verkkopalveluissa ja mobiilisovelluksissa liiketoiminta perustuu mainostuloihin
- Yrityksille Foreca myy tarkkaa ja kohdennettua säädataa, jota hyödynnetään esimerkiksi logistiikassa, matkailussa, rakentamisessa ja energiasektorilla.
Harva kuluttaja on valmis maksamaan sääennusteista
Kuluttajat ovat tottuneet näkemään sääennusteita ilmaiseksi. Kuluttajan tottumuksista on haastava poiketa. Foreca tekeekin rahaa näyttämällä sivuillaan muiden yritysten mainoksia. Forecan sovelluksessa on myös mahdollista kytkeä mainokset pois päältä maksua vastaan, mikä ei ole toisaalta kerännyt juurikaan tuulta alleen.
Suuri osa käyttäjistä siis valitsee ilmaisen version mainoksilla maksullisen palvelun sijaan. Sääennusteita tarjoavien palveluiden käyttö on kasvanut kännyköiden ja muiden älylaitteiden myötä. Keskeisin syy tähän lienee se, että sään tarkistaminen on helpottunut ja yhä useampi käyttää sitä hyväkseen.
Yrityspuolella sään ennustamisesta maksetaan
Yrityksille myydään sääennusteita ja säädataa maksua vastaan. Sää vaikuttaa lukuisten toimialojen ja yritysten kysyntään, jonka mukaan yritykset optimoivat liiketoimintaansa.
Esimerkiksi rakennusala hyödyntää ennusteita työmaiden suunnittelussa, logistiikkayritykset optimoivat reittejään sään mukaan ja vähittäiskaupat säätävät varastotasoja sään aiheuttaman kysynnän perusteella. Tarkka sääennuste voi tarkoittaa huomattavia säästöjä, parempaa asiakaspalvelua ja toiminnan tehostumista.
Erityisen tärkeitä sääennusteet ovat energia- ja tapahtumateollisuudelle. Energiayhtiöt käyttävät säätietoja sähkönkulutuksen ja uusiutuvan tuotannon (esim. tuuli- ja aurinkovoiman) ennakointiin, kun taas tapahtumajärjestäjät tarvitsevat tietoa sään vaikutuksesta kävijämääriin tai turvallisuusriskeihin. Yritykset maksavat siis säädatan hyödyntämisestä, koska se tarjoaa kilpailuetua ja vähentää riskejä sekä epävarmuutta.

Ilmatieteen laitos – julkinen toimija, joka laatii sääennusteita
Ilmatieteen laitos on valtion alainen viranomainen, jonka tehtävänä on tuottaa luotettavaa säätietoa koko yhteiskunnan käyttöön. Sen pääasiallinen rahoitus tulee valtion budjetista, mutta se myy myös maksullisia sääpalveluja medialle, yrityksille ja yksityishenkilöille.
Puhtaasti yksityisen yrityksen toimintaan verrattava markkinaehtoinen liiketoiminta oli hieman allet puolet Forecaan verrattuna, viime vuonna noin 2,4 miljoonaa euroa. Ilmatieteen laitoksen markkinaehtoinen toiminta tiivistettynä:
- Sääpalveluita eri medioiden käyttöön
- Maksullinen ympäri vuorokauden palveleva puhelin, josta saa tavoitettua meteorologin
- Noin 2 miljoonaa euroa tuli yritysmyynnistä, 0,4 miljoonaa euroa kuluttajilta
- Ilmatieteen laitoksen tulee noudattaa kilpailulakia, joka rajoittaa markkinaehtoista toimintaa
Ilmatieteen laitoksen liiketoiminta on hyvin pienimuotoista verrattuna julkiseen rooliin. Vuonna 2024 Ilmatieteen laitoksen kokonaisbudjetti oli 92,8 miljoonaa euroa. Tästä summasta 45 miljoonaa koostui valtion myöntämästä rahoituksesta. Lisäksi laitos sai 18,3 miljoonaa euroa tuloja tarjoamistaan maksullisista palveluista.
Miltä tulevaisuuden sääennuste näyttää bisneksen valossa?
Yksittäisten käyttäjien puolella mainostilan myyminen omilla sivuilla tulee luultavasti jatkossakin pääasiallinen tulonlähde. Kuluttajapuolella on lukuisia säämobiilisovelluksia, jotka eivät toistaiseksi yllä yhtä tarkkoihin ennustuksiin Forecaan ja Ilmatieteen laitokseen verrattuna. Kunhan edellä mainittujen laatu pysyy ennallaan, jatkuvat niiden suosio suosituimpina sääennustajina. Kuluttajat eivät luultavasti jatkossakaan suostu pulittamaan sään tarkistamisesta rahaa, joten sitä kautta on yritysten turha yrittää kerätä tuloja.
Vaikka yksittäiset käyttäjät eivät halua maksaa säätiedoista, yritysasiakkaat ovat valmiita investoimaan tarkkoihin ennusteisiin. Hyvä ennuste voi tarkoittaa säästöjä ja tehokkaampaa liiketoimintaa, kuten aiemmin artikkelissa käytiinkin. Yrityspuolen liiketoiminnallinen merkitys tulee jatkossakin luultavasti kasvamaan, joten sääennustajien tulevaisuus on varsin aurinkoinen.
Oma talous kannattaa myös pitää ennustettavana
Kuten sään, myös oman talouden ennustettavuus on yhä tärkeämpää. Kun valitset lainan, jonka ehdot ovat selkeät ja kustannukset läpinäkyvät, voit suunnitella talouttasi pitkäjänteisesti. Parhaimmillaan laina on kuin hyvä ennuste: se ei yllätä ikävästi, ja siihen voi luottaa.
Siksi fiksu laina on ennakoitava, joustava ja mahdollisimman edullinen. Vertailemalla eri lainatarjouksia ja arvioimalla tarkasti lainaehdot sekä oman maksukykysi, varmistat, että tulevaisuuden talous ei pääse yllättämään sinua väärällä hetkellä.