Laskun perintä

Huomaat laskun verkkopankissasi. Laskun eräpäivä oli kaksi viikkoa sitten, eikä laskua ole vieläkään maksettu. Pieni maksuviivästys voi tuntua vähäpätöiseltä, mutta mitä se maksaa sinulle?

Tässä artikkelissa käymme läpi, mitä tapahtuu unohdetulle laskulle eräpäivän jälkeen, kuinka paljon kuluja siitä seuraa ja miten laskun perintä toimii. Saat myös arvokkaita vinkkejä, miten voit välttää maksamattomien laskujen sudenkuopat.

Mikä on laskun eräpäivä ja miksi se on tärkeä?

Laskun eräpäivä tarkoittaa päivämäärää, johon mennessä lasku on maksettava, jotta maksaja välttää lisäkustannukset ja mahdolliset maksumuistutukset. Toisin sanoen se on luotonantajan tai laskuttajan asettama määräaika maksusuorituksen tekemiselle.

Laki ei määritä eräpäivää tarkasti, mutta asiakkaalle on annettava kohtuullinen aika tarkistaa lasku ja esittää mahdolliset huomautukset. Kuluttajalle annetaan tyypillisesti 14 päivän maksuaikaa osto- tai laskutushetkestä. Rahan ei tarvitse olla velkojan tilillä vielä eräpäivänä, mutta lasku on kuitenkin maksettava tuona päivänä.

Mikäli laskua ei makseta eräpäivänä eikä maksusta ole sovittu toisin, velkoja voi alkaa periä erilaisia kuluja.

Kuinka paljon laskun maksun myöhästyminen maksaa?

Jos laskun eräpäivä on mennyt ohi, velkoja voi alkaa perimään erilaisia kuluja, kuten viivästyskorkoa sekä muistutus- ja perintäkuluja. Kulut eivät tule automaattisesti eräpäivän jälkeen maksettavaksi, vaan näille on määritetty erilaisia määräaikoja, jotka käydään seuraavaksi läpi.

Eräpäivästä on kulunut kaksi viikkoa

Kahden viikon kuluttua laskun eräpäivästä saat maksumuistutuksen, joka koostuu muistutusmaksusta ja viivästyskorosta. Perintälain mukaan velkoja voi veloittaa enintään 5 euron suuruisen muistutusmaksun, kun ensimmäinen maksumuistutus lähetetään aikaisintaan 14 päivää alkuperäisen laskun eräpäivän jälkeen. Viivästyskorkoa alkaa puolestaan kertymään heti eräpäivän jälkeen.

Monet yritykset kuitenkin muistuttavat maksamattomasta laskusta jo aiemmin esimerkiksi tekstiviestillä tai sähköpostilla. Niistä ei kuitenkaan saa periä lisämaksua.

Viivästyskorko saa olla korkeintaan 7 prosenttiyksikköä korkeampi kuin Euroopan keskuspankin viitekorko. Korkolain mukainen viitekorko määritetään puoleksi vuodeksi kerrallaan tammikuussa ja heinäkuussa. Viivästyskorko ilmoitetaan prosentteina vuodessa, eli jos haluat laskea, kuinka paljon viivästyskorkoa kertyy kuukaudessa, tulee korkoprosentti jakaa kahdellatoista.

Eräpäivästä on kulunut neljä viikkoa

Toinen muistutus voidaan lähettää 28 päivää alkuperäisestä eräpäivästä, ja myös siitä voidaan veloittaa 5 euroa. Näin ollen kahdesta virallisesta maksumuistutuksesta voi kertyä yhteensä 10 euron lisäkulut. Yritys voi halutessaan lähettää useampiakin muistutuksia, mutta ylimääräisistä muistutuksista ei saa laskuttaa erikseen.

Laskun voi hoitaa helposti kuntoon, jos maksat alkuperäisen summan, muistutuskulut ja viivästyskoron. Jos et pysty maksamaan vielä tässäkään vaiheessa laskua, ole yhteydessä laskuttajaan. Usein maksuaikaa voidaan muuttaa, kunhan asiasta sovitaan yrityksen kanssa riittävän ajoissa.

Laki ei kuitenkaan vaadi, että yrityksen pitäisi lähettää kaksi maksumuistutusta, vaan yritys voi siirtyä suoraan perintäprosessin seuraavaan vaiheeseen jo yhden muistutuksen jälkeen. Tämä tarkoittaa, että yritys toimittaa maksuvaatimuksen, joka on vakavampi ilmoitus kuin maksumuistutus ja sen laiminlyönti voi johtaa pidemmälle meneviin perintätoimiin.

Maksuvaatimuksen kulut:

  • Enintään 14 euroa, jos saatavan pääoma on enintään 100 euroa tai se on suoraan ulosottokelpoinen, kuten kunnan terveysmaksu.
  • Enintään 24 euroa, jos saatavan pääoma on yli 100 euroa, mutta enintään 1 000 euroa
  • Enintään 50 euroa, jos saatavan pääoma on yli 1 000 euroa.

Laskuesimerkki siitä, kuinka paljon 500 euron laskun eräpäivästä myöhästyminen kuukaudella voi maksaa sinulle. Oletetaan, että viivästyskorko on 9,5 % ja yritys on lähettänyt kaksi maksumuistutusta. Tällöin myöhästyminen maksaa 5 + 5 + 500 x 9,5 % / 12 = 13,95 €.

Eräpäivästä on kulunut kuusi viikkoa

Kuuden viikon päästä eräpäivästä tulee toinen maksuvaatimus, johon on kertynyt lisää viivästyskorkoa. Toisesta maksuvaatimuksesta saa periä enintään puolet ensimmäisen maksuvaatimuksen kuluista. Tämä on viimeinen hetki hoitaa asia ilman lisätoimia. Jos lasku jää edelleen maksamatta, perintä etenee haastevaiheeseen, jolloin sinulla on 14 päivää aikaa reagoida.

Tässä vaiheessa kannattaa sopia maksusuunnitelmasta suoraan perintätoimiston kanssa ja pyrkiä maksamaan velka pois mahdollisuuksien mukaan. Lisää perinnän vaiheista voit lukea esimerkiksi Oikeuspalveluviraston sivuilta.

laskun maksaminen

Milloin maksuhäiriömerkintä annetaan?

Maksuhäiriömerkintä tulee yleensä, kun lasku on maksamatta riittävän pitkän ajan ja siitä on annettu maksuvaatimus. Yleisesti ottaen merkintä voi tulla noin kahden kuukauden kuluttua eräpäivästä, jos maksu on maksamatta ja olet saanut maksukehotuksen. Maksuhäiriömerkintä voi myös tulla, jos käräjäoikeus antaa velkomustuomion tai jos velkaa peritään ulosoton kautta. 

Luotonantajan on lähetettävä sinulle kirjallinen maksukehotus vähintään 21 päivää ennen kuin maksuhäiriömerkinnän tekemisestä voidaan ilmoittaa luottotietorekisteriin, jos maksu on maksamatta.

Mihin maksuhäiriömerkintä voi vaikuttaa?

Maksuhäiriömerkintä on yksi vakavimmista seurauksista, joita maksamattomasta laskusta voi koitua. Riippuen maksuhäiriömerkinnästä, se saattaa hankaloittaa arkea pitkäksikin aikaa.

Kun laskun eräpäivä on mennyt niin pitkälle, että saat maksuhäiriömerkinnän, voi se vaikuttaa muun muassa:

  • Asunnon vuokraamiseen: Vuokranantajat tarkistavat usein luottotiedot.
  • Lainojen ja luottojen saamiseen: Asunto-, auto- ja kulutusluotot voivat jäädä haaveeksi.
  • Osamaksusopimuksiin: Monet verkkokaupat ja liikkeet vaativat puhtaat luottotiedot.
  • Palvelusopimuksiin: Esimerkiksi sähkösopimus tai puhelinliittymä voivat jäädä saamatta.
  • Työnhakuun tietyillä aloilla: Joissakin työtehtävissä vaaditaan, että työntekijällä ei ole maksuhäiriömerkintöjä.

Omat luottotiedot kannattaa tarkistaa, etenkin silloin, kun maksukyvyssä on tällä hetkellä tai on aikaisemmin ollut vaikeuksia. Mikäli maksuhäiriömerkintä tulee, ei se ole maailmanloppu, sillä luottotiedot voi saada takaisin.

Voiko laskun eräpäivää siirtää?

Laskun eräpäivän siirto on mahdollista, mikäli tästä sovitaan velkojan ja velallisen välillä yhdessä. Velkoja voi pyytää eräpäivän siirrosta erillisen korvauksen, mikäli alkuperäisellä laskulla on ollut maksuaikaa vähintään 14 vuorokautta.

Entä jos laskun eräpäivä on viikonloppuna?

Jos laskun eräpäivä osuu viikonlopulle tai pyhäpäivälle, sen varsinaiseksi maksupäiväksi siirtyy automaattisesti seuraava arkipäivä. Näin toimitaan esimerkiksi silloin, kun eräpäivä sattuu viikonlopulle, jouluaatolle, itsenäisyyspäivälle tai muulle viralliselle pyhäpäivälle.

Mitä jos laskun eräpäivä on “heti” tai sitä ei ole merkitty ollenkaan?

Jos laskun eräpäiväksi on merkitty ”heti”, on suositeltavaa maksaa se mahdollisimman pian. Mikäli maksaminen ei onnistu heti, on tärkeää olla yhteydessä laskuttajaan ja selvittää, miten asiassa kannattaa edetä.

Tilanteessa, jossa eräpäivästä ei ole erikseen sovittu etukäteen, velkojan on ensin esitettävä maksupyyntö esimerkiksi lähettämällä lasku tai antamalla muu kirjallinen ilmoitus. Myös suullinen ilmoitus riittää, kunhan velallisella on tarvittavat maksutiedot. Tällöin velallisella on 30 päivää aikaa maksaa lasku maksupyynnön jälkeen.

maksuhuomautus

Miten maksaa erääntynyt lasku?

Erääntyneen laskun kanssa kannattaa toimia ripeästi. Mitä nopeammin reagoit, sitä pienemmillä kuluilla selviät. Paras tapa on hoitaa maksu heti, kun huomaat viivästyksen. Mikäli se ei ole mahdollista, tärkeintä on olla ajoissa yhteydessä laskun lähettäjään. Moni velkoja on valmis tekemään maksujärjestelyjä, kunhan asiasta sovitaan ajoissa.

Toimi näin erääntyneen laskun kanssa

  1. Vältä perintäkulut toimimalla ajoissa:
    • Jos laskua ei hoideta maksumuistutuksen jälkeen, se siirtyy perintään. Mitä aiemmin reagoit, sitä paremmat mahdollisuudet välttää perintätoimet ja säilyttää puhdas maksuhistoria.
  2. Suorita maksu viipymättä:
    • Heti kun huomaat laskun olevan myöhässä, pyri maksamaan se viitenumeroa ja alkuperäisiä maksutietoja käyttäen. Näin vältät lisäkustannuksia ja mahdollisen perintään siirtymisen.
  3. Sovi uudesta maksuaikataulusta:
    • Jos et voi maksaa koko summaa heti, ota heti yhteyttä laskun lähettäneeseen yritykseen. Usein voit saada lisäaikaa maksamiseen tai sopia erissä maksamisesta. Tämä auttaa välttämään muistutuskuluja ja viivästyskorkoja.

Onko kyse laskusta vai maksumuistutuksesta?

Nykyään moni yritys on ulkoistanut laskutuksensa erilliselle palveluntarjoajalle. Nämä tahot hoitavat usein myös perintään liittyviä tehtäviä, mikä voi aiheuttaa kuluttajalle sekaannusta siitä, onko saamasi kirje varsinainen laskumaksumuistutus vai jo perintätoimenpide.

Monet hämmentyvätkin siitä, kun he saavat laskun tai muistutuksen sellaisen yrityksen nimissä, jota ei tunnisteta. Tämä voi tuntua hämmentävältä ja johtaa siihen, että asiakas olettaa asian olevan jo perinnässä, vaikka kyseessä olisikin vasta alkuperäinen lasku tai ensimmäinen muistutus.

Tällaisissa tilanteissa on erityisen tärkeää lukea tarkasti, mitä asiakirjassa lukee: onko kyseessä ensimmäinen laskumaksumuistutus vai mahdollisesti jo perintäkirje.

Jos kirjeessä ei yksiselitteisesti puhuta maksamattoman laskun perinnästä tai siihen ei ole liitetty perintäkulua, on todennäköistä, että kyseessä ei ole vielä varsinainen perintäkirje. Älä siis säikähdä heti, vaan tarkista asiakirjan sisältö ennen kuin teet ennenaikaisia johtopäätöksiä. Jos olet epävarma, voit myös olla yhteydessä laskun lähettäneeseen tahoon ja kysyä lisätietoa tilanteesta. Tämä voi estää tarpeettomat maksuviivästymiset ja kalliit lisäkulut.

Miten helpottaa laskujen maksamista?

Yksi helpoimmista tavoista varmistaa laskujen ajantasainen maksaminen on ottaa käyttöön automaattiset maksut. Näin voit ehkäistä inhimillisiä unohduksia, jotka voivat johtaa viivästymisiin, lisäkuluihin tai pahimmillaan perintään.

Automaattinen maksaminen toimii erityisen hyvin silloin, kun lasku toistuu kuukausittain ja eräpäivä on ennalta tiedossa. Tällaisia ovat esimerkiksi vuokra, vakuutus- tai puhelinliittymälaskut. Useimmat pankit tarjoavat mahdollisuuden ajastettuihin maksuihin verkkopankissa, ja laskuttajat voivat toimittaa e-laskuja suoraan hyväksyttäväksi tililtäsi.

Vinkkejä eräpäivän ajoittamiseen ja maksujen automatisointiin:

  • Tarkista palkkapäiväsi: Ajoita toistuvat maksut heti sen jälkeiselle päivälle.
  • Käytä e-laskua: Nopein ja helpoin tapa maksaa toistuvat laskut turvallisesti.
  • Aseta hälytys tai muistutus: Jos et käytä automaattista maksua, aseta muistutus puhelimeen tai kalenteriin.
  • Varaa tililläsi puskurirahaa: Jotta automaattinen maksu ei epäonnistu, varmista että tilillä on katetta laskun eräpäivänä.

Automaattinen maksaminen ei poista vastuutasi laskun tarkistamisesta. On siis tärkeää varmistaa, että maksut lähtevät ajallaan.

Lainojen yhdistäminen voi myös olla tehokas tapa välttää laskujen myöhästymistä ja turhia perintäkuluja, etenkin jos sinulla on useita eri luottoja tai osamaksusopimuksia eri päivämäärillä ja eri summilla. Kun yhdistät useamman pienen lainan tai luoton yhdeksi suuremmaksi lainaksi, saat vain yhden laskun maksettavaksi kuukaudessa selkeällä eräpäivällä ja yhdellä kuukausierällä.

Lainojen yhdistely helpottaa talouden hallintaa ja vähentää riskiä, että yksittäinen lasku unohtuisi tai maksuerä yllättäisi tilin saldon. Lisäksi yhdistelylainassa on usein matalampi korko kuin useissa pienissä kulutusluotoissa erikseen, mikä voi säästää rahaa pitkällä aikavälillä ja auttaa pysymään maksuaikatauluissa.

Usein kysytyt kysymykset

Mitä tapahtuu, jos maksan laskun myöhässä?

Jos lasku maksetaan myöhässä, siitä seuraa viivästyskorkoa ja usein myös muistutusmaksu. Jos maksua ei hoideta muistutuksenkaan jälkeen, asia voi siirtyä perintään ja kertyä lisää kuluja.

Kuinka paljon viivästyskorko on?

Viivästyskorko voi olla enintään 7 prosenttiyksikköä korkeampi kuin Euroopan keskuspankin viitekorko.

Kuinka monta maksumuistutusta voi tulla?

Kuluttajalta saa periä maksimissaan kaksi muistutusmaksua (yhteensä enintään 10 €). Muistutuksia saa kuitenkin lähettää useampia.

Meneekö lasku perintään kahden muistutuksen jälkeen?

Ei välttämättä. Vaikka kahden muistutuksen lähettäminen on yleinen käytäntö, yritys voi siirtää laskun perintään jo yhden muistutuksen jälkeen, jos maksua ei ole suoritettu. Toisaalta kuluttaja voi myös sopia yrityksen kanssa maksujärjestelyistä.

Milloin maksuhäiriömerkintä tulee?

Maksuhäiriömerkintä voidaan rekisteröidä, jos laskua ei ole maksettu pitkään aikaan (yleensä noin kahdessa kuukaudessa) ja asiakas on saanut maksuvaatimuksen tai oikeuden päätöksen maksamattomasta velasta.

Voiko laskun eräpäivää siirtää?

Kyllä, jos asiasta sovitaan yhdessä laskuttajan kanssa ennen alkuperäistä eräpäivää. Tällöin saatat välttää viivästysseuraamukset.

Mitä eroa on laskulla, maksumuistutuksella ja maksuvaatimuksella?

Lasku on alkuperäinen maksupyyntö. Maksumuistutus on viiveestä kertova ilmoitus, johon lisätään kuluja. Maksuvaatimus taas on virallisempi perintään liittyvä asiakirja, jonka laiminlyönti voi johtaa vakavampiin seuraamuksiin. Sen lisäksi maksuvaatimuksen kulut ovat suuremmat maksuvaatimukseen verrattuna.

Mitä jos en pysty maksamaan laskua eräpäivänä?

Tärkeintä on ottaa välittömästi yhteyttä laskuttajaan ja sopia maksujärjestelyistä, kuten eräpäivän siirrosta tai maksusuunnitelman muuttamisesta. Useimmat yritykset ovat valmiita joustamaan, kun asiasta sovitaan ajoissa.

Voiko yhdistelylaina auttaa maksamattomien laskujen kanssa?

Kyllä. Yhdistämällä useat lainat ja luotot yhdeksi selkeäksi kuukausieräksi voit helpottaa taloudenhallintaa ja välttää unohtuneita laskuja ja niistä aiheutuvia lisäkuluja.